fbpx

Ioan Carmen Elena- Cabinet Individual Psihologie
In cautarile mele de a intelege lumea si de a o ajuta sa devina un pic mai frumoasa, am ales psihologia si o consider cea mai lina cale spre sufletul omului.

INSTAGRAM

Blog

Poate fi Facebook-ul folosit ca instrument al unor inginerii sociale de amploare? Aceasta este de fapt întrebarea la care a încercat sa raspunda un studiu publicat într-una dintre cele mai prestigioase reviste stiintifice din lume, PNAS, jurnalul Academiei Americane de Stiinte.

Experimentul psihologic, despre care este vorba, a avut un scop precis. S-a dorit o dovada stiintifica a ceva ce doar se banuia. Si anume, s-a dorit confirmarea stiintifica pentru faptul ca starea emotionala a unei persoane, utilizator de retea de socializare, poate fi influentata pozitiv ori negativ de informatiile pe care le primeste în flux.

Rezultatele confirma experimental ceea ce pâna astazi era doar o constatare anecdotica. Si anume ca manipularea fluxului de informatii afisate pe Facebook poate provoca fluctuatii importante în dispozitia afectiva sau preferintele unui numar foarte mare de oameni.

Din punct de vedere legal, Facebook este acoperit. Cele peste 3 milioane de postari au fost analizate de softuri, nu direct de cercetatori. Un comitet local de etica a verificat si autorizat metodologia studiului. Susan Fiske, editorul studiului si profesor de psihologie la Princeton, spune, într-un interviu pentru The Atlantic, ca ar fi fost pacat sa se piarda un studiu atât de original dar si ca problema moralitatii lui ramâne o chestiune deschisa: „Personal nu am mai vazut ceva în care cercetatorii sa primeasca cooperarea Facebook pentru a manipula oameni… Cine stie ce alte cercetari se fac”.

Iata câteva date relevante privind acest studiu realizat de Facebook pe utilizatorii Facebook:

-689003 persoane au fost incluse în test, fiind expuse unor diferite tipuri de mesaje cu încarcatura emotionala negativa ori pozitiva. Important de retinut aici este ca respectivele mesaje au fost generate de prieteni din listele proprii ale acelor utilizatori, nu de terti.

-sistemul de desfasurare a experimentului a fost unul simplu bazat pe recunoasterea (algoritmica) a cuvintelor si expresiilor negative ori pozitive si ascunderea ori intensificarea aparitiei acestora printre statusurile din News Feed-ul fiecarui utilizator. Reactia si comportamentul emotional al utilizatorilor supusi experimentului, dupa o anumita perioada de expunere controlata la un anumit tip de mesaj, fiind de fapt rostul si scopul experimentului.

-statusurile analizate si promovate în sistem random, indiferent ca au fost negative ori pozitive, au fost generate de circa 155000 de utilizatori. Restul pâna la circa 700000 doar au primit mesajele în flux.

-în timpul experimentului circa 3 milioane de postari au fost analizate (algoritmic), postari ce contineau per total circa 122 de milioane de cuvinte.

-din acele 122 de milioane de cuvinte, circa 4 milioane au fost considerate a fi pozitive iar 1,8 milioane au fost considerate negative.

„Mesajele online influenteaza felul în care ne experimentam emotiile, ceea ce poate influenta o varietate de comportamente offline”, constata studiul. Asta stiam deja. Ce nu stiam este ca aceasta influenta ar putea fi crescuta sau micsorata, asa cum dozezi cantitatea de alcool dintr-un cocktail, de catre un singur barman si fara stiinta noastra. (Sursa: Internet)

Call Now ButtonSuna ACUM